En tout cas prioriser le trafic de certains types de transports (bus, covoiturage, taxis, etc) sans recourir à des sites dédiés est une bonne idée. Au Danemark ils parlent de faire exactement la même chose avec les bandes d'arrêt d'urgence :
http://www.paconsulting.com/introducing ... uary-2014/
Using the emergency lane will minimise traffic congestion
In an interview with Denmark’s national radio news programme, PA transport expert Søren Have, supports a new initiative that lets cars use the emergency lane in order to reduce traffic congestion. In the interview Søren explains that cars using the emergency lane should, however, transport a minimum of two people.
Søren says: “Reserving emergency lanes for cars with two people or more will create an incentive to increase car-pooling. For instance, in San Francisco, areas have been established where drivers can pick up passengers, and these cars are then allowed to drive in the priority lane.”
Søren encourages Danish workplaces to support the initiative: “There is an increasing number of portals and apps that make car-pooling easier. Moreover, an increasing number of Danish private and public companies facilitate car-pooling among their employees.”
Aux USA l'équivalent de la bande d'arrêt d'urgence est appelé "shoulder", et à certains endroits c'est un "bus-bypass shoulder" sur lesquels les bus peuvent circuler en cas de congestion. Ailleurs elle peut servir au covoiturage (cf San Francisco mentionné ci-dessus). En Angleterre ils ont fait une expérimentation sur la M42 et les résultats sont probants : les temps de transit moyens ont diminué mais également les taux d'accidents.
Tapez "traffic congestion shoulder" dans Google, vous verrez des tas d'articles et d'expériences qui datent de plusieurs années.
Donc c'est loin d'être une idée débile sortie du crane d'oeuf de je ne sais quel socialiste.
If the radiance of a thousand suns were to burst into the sky, that would be like the splendor of the Mighty One— I am become Death, the shatterer of Worlds.